Παιδική παχυσαρκία

Παιδική παχυσαρκία

Το φαινόμενο της παιδικής παχυσαρκίας στην εποχή μας υπάρχει και το βλέπουμε παντού! Στη χώρα μας δυστυχώς υπάρχει έντονα τα τελευταία χρόνια! Η σωστή και ισορροπημένη διατροφή αποτελεί προϋπόθεση για την καλή υγεία και  για την σωστή πνευματική και σωματική ανάπτυξη των παιδιών μας! Γι αυτό εμείς οι γονείς είμαστε υπεύθυνοι να χτίσουμε γερά θεμέλια αλλά και να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά στο να τρώνε σωστά και υγιεινά!

Τι είναι παιδική παχυσαρκία;

Ως παιδική παχυσαρκία ορίζεται η υπερβολική συσσώρευση λίπους στο σώμα σε τέτοιο βαθμό που επηρεάζει την υγεία του παιδιού!

Τι προκαλεί την παχυσαρκία στα παιδιά;

Τα παιδιά γίνονται υπέρβαρα και παχύσαρκα για διάφορους λόγους. Οι πιο συνηθισμένες αιτίες είναι οι γενετικοί παράγοντες, η έλλειψη φυσικής δραστηριότητας , τα ανθυγιεινά τρόφιμα ή ένας συνδυασμός αυτών των παραπάνω. Μόνο σε σπάνιες περιπτώσεις  το υπερβολικό βάρος προκαλείται από μια ιατρική κατάσταση όπως ένα ορμονικό πρόβλημα. Μια φυσική εξέταση και μερικές εξετάσεις αίματος μπορεί να αποκλείσει την πιθανότητα ιατρικής πάθησης ως αιτία της παχυσαρκίας.

Αν υπάρχουν προβλήματα βάρους  στην οικογένεια, δεν είναι απαραίτητο τα παιδιά  αυτά να έχουν  οικογενειακό ιστορικό παχυσαρκίας και να είναι υπέρβαρα. Τα παιδιά των οποίων οι γονείς ή οι αδελφοί είναι υπέρβαροι ενδέχεται να διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο να γίνουν υπέρβαροι, αλλά αυτό μπορεί να συνδέεται με τις κοινές οικογενειακές συμπεριφορές όπως οι συνήθειες κατανάλωσης συγκεκριμένων τροφών και δραστηριότητας.

Πως να αντιμετωπίσουμε την παιδική παχυσαρκία;

  • Προτιμήστε τρόφιμα ολικής άλεσης(ψωμί,ζυμαρικά,ρύζι)
  • Ενθαρρύνετε την καθημερινή κατανάλωση φρούτων και λαχανικών
  • Προτιμήστε γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλών λιπαρών
  • Προτιμήστε άπαχο κρέας ,πουλερικά και ψάρι
  • Αποφύγετε στο σπίτι το τηγάνισμα
  • Περιορίστε τις επισκέψεις σε εστιατόρια και fast food
  • Προσφέρετε στα παιδιά νερό και όχι αναψυκτικά ή χυμούς
  • Μην πιέζετε τα παιδιά να φάνε κάτι αν δεν πεινάνε
  • Μην επιμένετε να τελειώσουν το φαγητό τους
  • Μην βιάζεστε την ώρα του φαγητού.Τα παιδιά τρώνε περισσότερο όταν τρώνε γρήγορα

Οδηγίες προς τους γονείς:

  • Κάντε το παιδί να καταλάβει ότι το αποδέχεστε με οποιοδήποτε βάρος και μην το κατακρίνετε. Φράσεις όπως: πως έγινες έτσι ,είσαι χοντρός ,δεν μπορείς να κουνηθείς είναι απαγορευτικές.  Μην ξεχνάτε ότι έχετε την μεγαλύτερη ευθύνη για την συγκεκριμένη κατάσταση!
  • Μην χρησιμοποιείτε το φαγητό ως μέσο επιβράβευσης ή τιμωρίας.
  • Μην ετοιμάζεται ξεχωριστό φαγητό για το παιδί, ακόμα και αν δεν τρώει αυτό που έχετε μαγειρέψει. Ακούγεται δύσκολο και κάποιοι θα πουν: “Μα τι θα φάει το παιδί;” Ότι βρει στο τραπέζι είναι η απάντηση!Φτιάξτε το φαγητό που έχει το μενού σας και συνοδέψετε το με μια ωραία σαλάτα ή τυρί φέτα , ψωμί ίσως και ελιές! Εσείς θα σερβίρετε κανονικά το τι θα φάει είναι δική του επιλογή! Ναι στην αρχή θα έχει γκρίνια άλλα πρέπει να πάρει απόφαση ότι αυτό είναι το φαγητό!
  • Αφήστε το παιδί να συμμετέχει στην διαδικασία προετοιμασίας του φαγητού.
  • Είναι αρκετά σημαντικό να  τρώει όλη η οικογένεια μαζί.
  • Τα παιδιά μας αντιγράφουν οπότε ξεκινήστε να βελτιώνετε τις δικές σας διατροφικές συνήθειες.
  • Βρείτε τρόπους να αυξήσετε τη φυσική δραστηριότητα των παιδιών σας. Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να απολαμβάνουν τη σωματική άσκηση και παροτρύνεται τα να συμμετέχουν σε διάφορες δραστηριότητες όπως τρέξιμο , ποδηλασία κτλ!
  • Περιορίστε την χρήση της τηλεόρασης ,των tablet και τα κινητά!
  • Προσπαθήστε να προσφέρετε στα παιδιά σας ποικιλία από τροφές, συμπεριλαμβανομένων γλυκών και σνακ αλλά με μέτρο!Μην ξεχνάτε ότι όλες οι τροφές έχουν θέση σε ένα υγιεινό διαιτολόγιο , ακόμα και αυτές που έχουν πολλές θερμίδες και λίπος απλά πρέπει να προσέχουμε να καταναλώνονται περιστασιακά και σε περιορισμένες ποσότητες!Το τρίπτυχο «Ισορροπία-μέτρο-ποικιλία» αποτελεί το κλειδί για μια σωστή διατροφή κι ένα υγιές βάρος!
  • Ενθαρρύνετε  τα παιδιά σας να τρώνε αργά.Αυτό θα τους βοηθήσει να αναγνωρίσουν και να καταλάβουν πότε χόρτασαν και να σταματήσουν το φαγητό έγκαιρα χωρίς να καταναλώσουν επιπλέον θερμίδες!
  • Εκπαιδεύστε τα παιδιά σας να επιλέγουν υγιεινά τρόφιμα. Κάντε ένα ξεκαθάρισμα στα ντουλάπια και αδειάστε τα από junk food (άχρηστο φαγητό).
  • Μην πιέζετε το παιδί να φάει παραπάνω. Συνήθως σερβίρουμε στα παιδιά περισσότερο φαγητό από αυτό που έχουν ανάγκη με αποτέλεσμα να καταναλώνουν μεγαλύτερες ποσότητες και να οδηγούνται στην παχυσαρκία!
  • Μεγάλη προσοχή σε γιαγιάδες , παππούδες, θείες, θείους! Για να ευχαριστήσουν τα παιδιά φέρνουν στο σπίτι καραμέλες, γλειφιτζούρια, σοκολάτες, ζαχαρωτά κ.ο.κ Εξηγήστε τους ότι θέλετε τα παιδιά σας να τρώνε πιο υγιεινά και παροτρύνετε τους να φέρουν κάτι άλλο. Εγώ το έχω ήδη πει και όταν έρχονται στο σπίτι, μας φέρνουν φρούτα όπως ανανάς , μπάρες δημητριακών και οτιδήποτε άλλο είναι υγιεινό!

Διάβασε επίσης