Διαχείριση αρνητικών συναισθημάτων

συναισθήματα ηρεμία

Τα συναισθήματα μας εκφράζονται μέσα από τη συμπεριφορά μας. Μέσα από τις εμπειρίες τους οι άνθρωποι, αναπτύσσουν συγκεκριμένες συμπεριφορές και συχνά νομίζουν ότι αυτές δεν μπορούν να αλλάξουν.

Όταν μιλάμε για διαχείριση συναισθημάτων συνήθως υπάρχουν 2 μεγάλες  παρεξηγήσεις και λανθασμένες αντιλήψεις γύρω από την έννοια αυτή.

2 Λανθασμένες αντιλήψεις. Ποιες είναι αυτές;

Πρώτον  οι περισσότεροι άνθρωποι νομίζουν ότι η διαχείριση των συναισθημάτων σημαίνει ότι θα καταφέρουν να μην νιώθουν ποτέ άγχος, φόβο, θυμό στεναχώρια και οποιοδήποτε συναίσθημα τους που είναι δυσάρεστο και αρνητικό. Όμως αυτά τα συναισθήματα είναι αυτόματες αντιδράσεις του νευρικού μας συστήματος, οι οποίες είναι ουσιαστικές για την επιβίωση μας. Χρειαζόμαστε και το άγχος και τον φόβο και τον θυμό για να αντιλαμβανόμαστε τους κινδύνους και να αντιδρούμε ανάλογα. Άρα, αν σταματήσουμε να νιώθουμε, τότε παύουμε να ζούμε.

Μια άλλη λανθασμένη αντίληψη είναι ότι η διαχείριση συναισθημάτων σημαίνει να αγνοούμε και  καταπιέζουμε, όποιο συναίσθημα κρίνουμε ότι δεν πρέπει να το εκφράσουμε.  Από μικρή ηλικία μαθαίνουμε να μην εκφράζουμε τα συναισθήματα μας εύκολα γιατί έτσι θα πληγωθούμε ή ότι αυτό είναι ένδειξη αδυναμίας . Έτσι πολύ συχνά, λοιπόν, προσπαθούμε να τα απαρνηθούμε ελπίζοντας ότι έτσι θα τα ξεχάσουμε και θα εξαφανιστούν. Στην πραγματικότητα, όμως, τα συναισθήματα δεν εξαφανίζονται, αλλά παραμένουν παγιδευμένα μέσα στον οργανισμό μας.

Μερικές φορές τα αρνητικά συναισθήματα μας φαίνονται τεράστια και εμείς πολύ μικροί μπροστά τους. Αυτό δεν το κάνουν από μόνα τους! Είναι μία κατασκευή του νου μας και εμείς έχουμε την ευθύνη για αυτά.

Ευθύνη εννοώ την αντίληψη μας που είχαμε για αυτά. Αυτό που αισθανόμαστε μπορεί να προκλήθηκε από ένα εξωτερικό γεγονός που μπορεί να είχαμε ή και να μην είχαμε έλεγχο πάνω σε αυτό ωστόσο πως αντιδράσαμε σε αυτό το γεγονός είναι δική μας προσωπική εσωτερική  διεργασία.

Το να έχουμε και αρνητικά συναισθήματα όχι μόνο είναι απόλυτα φυσικό, αλλά και χρήσιμο. Αυτές οι «ενοχλήσεις» είναι που μας στέλνουν το μήνυμα, για να βάζουμε όρια σε ό,τι αναστατώνει την ισορροπία μας. Συνεπώς, κάθε συναίσθημα είναι μια μορφή ενέργειας η οποία είναι απαραίτητη για να κινούμαστε και να αναπτυσσόμαστε.

Ποιο είναι το πρόβλημα;

Το πρόβλημα επομένως δεν είναι ότι υπάρχει άγχος, θυμός, στεναχώρια ή φόβος αλλά το ενδεχόμενο να κάνουμε κακή διαχείριση αυτών των συναισθημάτων. Κακή διαχείριση σημαίνει να δημιουργείς την εικόνα, την ιδέα ότι είσαι αδύναμος και μικρότερος μπροστά από το συναίσθημά σου.

Η διαχείριση των συναισθημάτων έχει να κάνει με δυο πολύ σημαντικές διαδικασίες. Η μία είναι η διαδικασία με την οποία αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα, δηλαδή πώς και πόσο αφήνουμε να μας επηρεάζουν τα εξωτερικά ερεθίσματα, ώστε να βιώνουμε ένα συναίσθημα με μια συγκεκριμένη ένταση. Η άλλη διαδικασία αφορά τους τρόπους που επιλέγουμε για να εκτονώνουμε την ενέργεια των συναισθημάτων μας, ώστε να αποφεύγουμε να συσσωρεύονται μέσα μας.

Το μυαλό μας, ο νους μας αποτελεί ένα κομμάτι του εαυτού μας αλλά δεν είμαστε μόνο αυτό. Εμείς είμαστε πολύ ποιο μεγάλοι και δυνατοί από αυτό γι αυτό επιλογή μας είναι να μην αφήσουμε το μυαλό μας ανεξέλεγκτο και να γίνουμε εμείς ο οδηγός της πραγματικότητας μας.

Μια τεχνική που ακολουθώ εγώ και θεωρώ ότι θα βοηθήσει και εσένα είναι η μέθοδος μου που την ονόμασα τα 4Α.

Και ποία είναι αυτά;

Α= Αναγνώριση

Α= Αποδοχή

Α= Ανασκαφή/Αναζήτηση

Α= Απελευθέρωση

Αναγνώριση

Η αναγνώριση δίνει μια ευκαιρία στο λογικό κομμάτι του εγκεφάλου μας να συνεργαστεί με το συναισθηματικό. Για να αντιμετωπίσεις οτιδήποτε, χρειάζεται πρώτα να αναγνωρίσεις την ύπαρξή του. Αντιθέτως εμείς έχουμε την τάση να αποφεύγουμε τις άβολες καταστάσεις. Αγνοώντας τα τοξικά συναισθήματα, το μόνο που καταφέρνουμε είναι να τα ενδυναμώνουμε. Αναγνώρισε ότι τώρα είναι εδώ αυτό το συναίσθημα  αλλά σε λίγο θα φύγει.

Σκέψου και παρατήρησε τι συναισθήματα βιώνεις μέσα στην ημέρα και ποια κατάσταση ήταν η αφορμή να εμφανιστούν.

Αποδοχή

Στην συνέχεια έρχεται η αποδοχή . Αποδέξου αυτά που νιώθεις. Είναι οκ. Δώσε άδεια στον εαυτό σου σαν ανθρώπινο ων που είσαι να βιώσει και να νιώσει το κάθε συναίσθημα χωρίς κριτική, χωρίς ενοχές και τύψεις  .

Για παράδειγμα, είναι απόλυτα φυσιολογικό να νιώθεις θυμωμένος  όταν το αφεντικό σου αμφισβητεί τη δουλειά σου ή να νευριάσεις όταν υπάρχει μποτιλιάρισμα στο δρόμο .Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι να αποδεχτείς αυτά τα συναισθήματα ως φυσιολογικά  και να πάψεις να κατηγορείς τον εαυτό σου που τα νιώθεις, έστω και υποσυνείδητα.

Ανασκαφή

Στην ανασκαφή, αναζήτηση είναι εδώ που θα χρειαστεί να “εργαστείς” λίγο περισσότερο με το μέσα σου. Το βήμα αυτό είναι  ευκαιρία για να κοιτάξεις κατάματα τα συναισθήματά σου. Έτσι φτάνεις στην ουσία που βρίσκεται πίσω από αυτά.  Για τα δυσάρεστα συναισθήματα κυρίως ευθύνονται οι αρνητικές πεποιθήσεις για τον εαυτό μας και όχι αυτά καθ’ αυτά τα ανεπιθύμητα γεγονότα, που μας οδήγησαν σε αυτά. Κάνε μια ανασκόπηση του εαυτού σου, παρατήρησε επαναλαμβανόμενα γεγονότα της ζωής σου και ανακάλυψε τις περιοριστικές σου πεποιθήσεις που σε κρατούν φυλακισμένο..

Μια δυνατή ερώτηση που μπορείς να κάνεις σε αυτό το σημείο είναι τι είναι Τι κερδίζω από αυτή την περιοριστική πεποίθηση και την κρατάω ακόμη. Να γνωρίζεις ότι πίσω από κάθε πεποίθηση μας υπάρχει ένα κρυφό όφελος. Σε αυτό θέλουμε να φτάσουμε με αυτή την διαδικασία!

 Απελευθέρωση

Μετά από όλη αυτή την διαδικασία μπορούμε να εξουδετερώσουμε τα αρνητικά συναισθήματα και να νιώσουμε υπέροχα! Το να απελευθερώσετε τα αρνητικά συναισθήματα είναι μια από τις πιο περίπλοκες διαδικασίες που έχουμε να αντιμετωπίσουμε ως άνθρωποι επειδή πρέπει να εκθέσουμε τον εαυτό μας σε όλα αυτά που μας ταλαιπωρούν ώστε να δούμε προσεκτικά τι είναι αυτό που μας βασανίζει.

Αφού καταφέρεις να αναγνωρίσεις, να αντιληφθείς και να αποδεχτείς γιατί αντιδράς με ένα συγκεκριμένο τρόπο στα διάφορα γεγονότα, το επόμενο βήμα είναι να αντιμετωπίσεις το συναίσθημα αυτό για να μπορέσεις να το απελευθερώσεις .

Ένας πολύ απλός και αποτελεσματικός  τρόπος που μπορείς  να αρχίσεις είναι η καταγραφή. Πάρε ένα όμορφο για σένα ημερολόγιο/ σημειωματάριο  και ξεκίνα να καταγράφεις τι σε ενοχλεί ώστε να εξωτερικέψεις  τις σκέψεις σου και να βάλεις σε μια σειρά τα μπερδεμένα συναισθήματα. Από μόνη της αυτή η τεχνική είναι θεραπευτική γιατί περνάς από όλα τα στάδια ταυτόχρονα και δουλεύεις κατευθείαν με το υποσυνείδητο σου.

Το γενικότερο μήνυμα που θέλω να δώσω είναι ότι: Η σχέση που έχεις με τον εαυτό σου είναι η πιο σημαντική. Για αυτό χρειάζεται συνεχή προσοχή, αγάπη και φροντίδα για να διατηρείται και εξελίσσεται. Κάνε ότι χρειάζεται . Κάντο για σένα!

 

Και μην  ξεχνάς, το σενάριο της ζωής μας το γράφουμε ΕΜΕΙΣ. Εμείς δημιουργούμε την πραγματικότητα μας. ΕΠΙΛΕΓΟΥΜΕ να πάρουμε την ευθύνη της ζωή μας στα χέρια μας και ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ να αναλάβουμε δράση για να πραγματοποιήσουμε τα θέλω μας.

 

Ευχαριστώ και Αγαπώ! Αλεξία!

Μπορείτε να βρείτε την Αλεξία στα Social Media:

Instagram: @alexia_befree

Youtube: Alexia ManifestationLoveR

Facebook: Alexia ManifestationLoveR

Email: manifestaitionlover@gmail.com

Τα βιβλία μου μπορείτε να τα βρείτε:

https://manifestationlover.ecwid.com/

Όπως κάθε σχέση, έτσι και αυτή που έχεις με τον εαυτό σου, χρειάζεται συνεχή προσοχή και φροντίδα. Έτσι διατηρείται και εξελίσσεται.

Διάβασε επίσης:

 

 

Written By
More from xrysaxasapi
Παιδί και εθισμός στο διαδίκτυο και πως να το αντιμετωπίσεις
Ο Εθισμός στο Διαδίκτυο είναι ένας πολύ γενικός όρος που περικλείει πολλές...
Read More
0 replies on “Διαχείριση αρνητικών συναισθημάτων”